kalendar hijrah 1437 (2015,2016)

screenshot-calenderhijrah1436-malaysia

kalendar hijrah 1436 (2014,2015)
Kalendar hijrah 1437 (2015, 2016)

Dah lama juga inginkan kalender berasaskan bulan Islam macam ni 🙂

Muat turun:

Rujukan:

Poster Mahram

  • Poster: Mahram bagi Lelaki.
  • Poster: Mahram bagi Perempuan.
  • Poster: Dengan siapa saya (lelaki) HARAM BERSALAM dan BERCAMPUR?
  • Poster: Dengan siapa saya (perempuan) WAJIB BERHIJAB dan HARAM BERSALAM?

Image

Image

Panduan untuk Faham:

panduan1

Image: Panduan 1

panduan2

Image: Panduan 2

panduan3

Image: Panduan 3

panduan4

Image: Panduan 4

panduan5

Image: Panduan 5

Rujukan/Sumber:

Projek DIY: Tudung Kepala

niqab

Photo: Gambar hiasan

Dalam projek kali ni, kita akan sama-sama membincangkan langkah untuk membuat tudung sendiri 🙂

Ciri-ciri tudung dalam projek kali ini:

  • agak labuh, menutup bahagian dada, supaya tidak nampak bentuk dada.
  • tidak jarang/transparent; ada tudung yang agak nipis kelihatan rambut dan bentuk leher dsb. apabila di balik cahaya.
  • kain/fabrik tidak mudah melekat/melekap pada baju.
  • kain/fabrik yang tidak mudah kedut.
  • warna hitam/ warna lembut.

Bahan:

  • nama kain: koshibo.
  • saiz kain: beli kain yang lebar 60″ (60 inch / bidang 60 / lerang 60).

    Image: Apa yang 60 ni?

    Kalau di kedai jual kain ela tu, nak tahu yang mana bidang 60 senang je. Kalau tengok banyak gelung kain didirikan, jadi yang gulung tinggi tu bidang 60 lah.

    Image: Kain ela bidang 60 di kedai

    Guna kain lebar 60″ ni sebab nak nanti tudung kita labuh bahagian lengan sampai hampir ke siku.

Alatan:

  • Gunting.
  • Pita ukur.
  • Pembaris.
  • Kapur penanda
  • lilin + mancis
  • mesin jahit

Langkah:

  1. aaa
  2. bbb
  3. daa

Selepas tudung macam ni, mungkin kita akan susuli pula dengan tudung yang ada awning (ala..yang ada bumbung keras kat depan tu).