Idea Hadiah Perkahwinan kepada Pasangan Pengantin

Berikut adalah idea barangan untuk dihadiahkan kepada pasangan pengantin baru; yang dijangka dapat membantu/memberi guna:

– (set) periuk
– kuali
– water filter
– lesong batu
– water heater
– cerek air (utk dapur gas) berwisel
– periuk pengukus
– set bekas plastik bertutup
– set sudu/garfu
– lampu meja
– sejadah/tikar sembahyang kosong (tanpa gambar/corak)
– bantal, cadar, selimut

Projek DIY: Tudung Kepala

niqab

Photo: Gambar hiasan

Dalam projek kali ni, kita akan sama-sama membincangkan langkah untuk membuat tudung sendiri 🙂

Ciri-ciri tudung dalam projek kali ini:

  • agak labuh, menutup bahagian dada, supaya tidak nampak bentuk dada.
  • tidak jarang/transparent; ada tudung yang agak nipis kelihatan rambut dan bentuk leher dsb. apabila di balik cahaya.
  • kain/fabrik tidak mudah melekat/melekap pada baju.
  • kain/fabrik yang tidak mudah kedut.
  • warna hitam/ warna lembut.

Bahan:

  • nama kain: koshibo.
  • saiz kain: beli kain yang lebar 60″ (60 inch / bidang 60 / lerang 60).

    Image: Apa yang 60 ni?

    Kalau di kedai jual kain ela tu, nak tahu yang mana bidang 60 senang je. Kalau tengok banyak gelung kain didirikan, jadi yang gulung tinggi tu bidang 60 lah.

    Image: Kain ela bidang 60 di kedai

    Guna kain lebar 60″ ni sebab nak nanti tudung kita labuh bahagian lengan sampai hampir ke siku.

Alatan:

  • Gunting.
  • Pita ukur.
  • Pembaris.
  • Kapur penanda
  • lilin + mancis
  • mesin jahit

Langkah:

  1. aaa
  2. bbb
  3. daa

Selepas tudung macam ni, mungkin kita akan susuli pula dengan tudung yang ada awning (ala..yang ada bumbung keras kat depan tu).

Pokok Cili DIY

Murid-murid, hari ni cikgu nak buat perbincangan tentang DIY tanam pokok cili dalam pasu.

Peralatan yang diperlukan;

  • Pasu kecil/sederhana besar (pokok cili tak besar mana pun, kalau besar jugak jangan risau, nanti boleh dialihkan ke pasu yang lain (atau ke tanah terus tanpa pasu, tapi kelas kita ni mengandaikan kawasan rumah yang terhad, jadi lebih sesuai guna pasu lah).
  • Tanah (lebih elok jika boleh dapatkan tanah yang subur).
  • Baja.
  • Pisau.
  • Apa saja alat yang boleh digunakan untuk korek lubang pada tanah dalam pasu
  • Biji benih (boleh beli biji benih dapat packet, ataupun ambil dari cili yang dah tua).

Cara/Langkah;

  1. lalala
  2. bababa
  3. tatata
  4. kakaka
  5. rarara
  6. nanana

Cara Penjagaan;

  • Siram
  • Baja
  • Tiup 😀 ..hehe..ada ke macam ni?
  • Tengok kalau2 ada kerosakan/penyakit/kumbang/ulat/siput babi/…
  • Tengok dah berbuah ke belum 🙂

Masalah dan cara menangani;

  • Serangan kulat –
  • Serangan hamama –
  • Penyakit daun kerinting –
  • lalala

Hasil;

  • buah cili
  • daun rosak boleh digoreng??? Hahaha 😀
  • oksigen – boleh digunakan oleh manusia, haiwan dan tumbuhan. Api nak guna oksigen pun boleh 🙂 (apa ni??)

Pasaran;

Eh, bukan ke kelas kita ni belajar tanam pokok kecil-kecilan kat halaman rumah je… wah, bagus murid-murid sekarang ni… berpandangan jauh.

Untuk tujuan kormesial tu, mungkin kita buka kelas lain lah ya. Banyak yang perlu dibincangkan tu.. sistem pengairan, perparitan, baja, … cikgu pun belum belajar sampai situ lagi 🙂 sama-sama la kita belajar nanti ya.

Kesimpulan;

Seronoknya tanam pokok cili 😀