Projek DIY: Tudung Kepala

niqab

Photo: Gambar hiasan

Dalam projek kali ni, kita akan sama-sama membincangkan langkah untuk membuat tudung sendiri🙂

Ciri-ciri tudung dalam projek kali ini:

  • agak labuh, menutup bahagian dada, supaya tidak nampak bentuk dada.
  • tidak jarang/transparent; ada tudung yang agak nipis kelihatan rambut dan bentuk leher dsb. apabila di balik cahaya.
  • kain/fabrik tidak mudah melekat/melekap pada baju.
  • kain/fabrik yang tidak mudah kedut.
  • warna hitam/ warna lembut.

Bahan:

  • nama kain: koshibo.
  • saiz kain: beli kain yang lebar 60″ (60 inch / bidang 60 / lerang 60).

    Image: Apa yang 60 ni?

    Kalau di kedai jual kain ela tu, nak tahu yang mana bidang 60 senang je. Kalau tengok banyak gelung kain didirikan, jadi yang gulung tinggi tu bidang 60 lah.

    Image: Kain ela bidang 60 di kedai

    Guna kain lebar 60″ ni sebab nak nanti tudung kita labuh bahagian lengan sampai hampir ke siku.

Alatan:

  • Gunting.
  • Pita ukur.
  • Pembaris.
  • Kapur penanda
  • lilin + mancis
  • mesin jahit

Langkah:

  1. aaa
  2. bbb
  3. daa

Selepas tudung macam ni, mungkin kita akan susuli pula dengan tudung yang ada awning (ala..yang ada bumbung keras kat depan tu).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s