Pokok Cili DIY

Murid-murid, hari ni cikgu nak buat perbincangan tentang DIY tanam pokok cili dalam pasu.

Peralatan yang diperlukan;

  • Pasu kecil/sederhana besar (pokok cili tak besar mana pun, kalau besar jugak jangan risau, nanti boleh dialihkan ke pasu yang lain (atau ke tanah terus tanpa pasu, tapi kelas kita ni mengandaikan kawasan rumah yang terhad, jadi lebih sesuai guna pasu lah).
  • Tanah (lebih elok jika boleh dapatkan tanah yang subur).
  • Baja.
  • Pisau.
  • Apa saja alat yang boleh digunakan untuk korek lubang pada tanah dalam pasu
  • Biji benih (boleh beli biji benih dapat packet, ataupun ambil dari cili yang dah tua).

Cara/Langkah;

  1. lalala
  2. bababa
  3. tatata
  4. kakaka
  5. rarara
  6. nanana

Cara Penjagaan;

  • Siram
  • Baja
  • Tiup 😀 ..hehe..ada ke macam ni?
  • Tengok kalau2 ada kerosakan/penyakit/kumbang/ulat/siput babi/…
  • Tengok dah berbuah ke belum 🙂

Masalah dan cara menangani;

  • Serangan kulat –
  • Serangan hamama –
  • Penyakit daun kerinting –
  • lalala

Hasil;

  • buah cili
  • daun rosak boleh digoreng??? Hahaha 😀
  • oksigen – boleh digunakan oleh manusia, haiwan dan tumbuhan. Api nak guna oksigen pun boleh 🙂 (apa ni??)

Pasaran;

Eh, bukan ke kelas kita ni belajar tanam pokok kecil-kecilan kat halaman rumah je… wah, bagus murid-murid sekarang ni… berpandangan jauh.

Untuk tujuan kormesial tu, mungkin kita buka kelas lain lah ya. Banyak yang perlu dibincangkan tu.. sistem pengairan, perparitan, baja, … cikgu pun belum belajar sampai situ lagi 🙂 sama-sama la kita belajar nanti ya.

Kesimpulan;

Seronoknya tanam pokok cili 😀

Advertisements